söndag 11 juni 2017

Sommarlov

Sommarlediga barn och arbetande föräldrar är en nästintill omöjlig ekvation. 

Igår 10 tiden  när jag puttade till  gosse nr 2 och sa att det är dags att stiga upp så tittade han på mig och sa "he gar nog int he för jag har kollat på film till 6 imorn".  Just så.
Lyckligt omedvetande föräldrar som sover och sommarlediga barn som kollar på film. Känner att vi får ta och skriva upp lite spelregler för sommaren för att få det att funka.

Inte en regel utan undantag och själv tycker jag att sommarlediga barn ska få vara uppe längre på sommaren men att vaka till 06 va ju kanske lite att ta i. Har man dessutom  en tvååring i huset som vaknar 7-tiden varje morgon så behöver denna mamma x antal timmar sömn för att orka sköta sin rätt så stora familj, jobba och för att inte förvandlas till en häxa. Men jag unnar alla barn ledigt och lite lösare tyglar under sommaren.

När Kajsa var i högstadieåldern och hennes föräldrar tyckte att det var dags att komma in och börja varva ner så löste jag och syrran det med att ligga en stund stilla under täcket och ivrigt lyssna på att föräldrarna skulle börja snarka. När de sov som små grsar så öppnade vi vädringsluckan och hoppade ut genom fönstret för att springa iväg och fortsätta kortspelandet tillsammans med grannpojkarna. Så i detta fall faller nog inte äpplet långt ifrån trädet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar